Portal_background_image

مقالات

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ

دولت، ملت، همدلی و همزبانی

در آغاز هر سال رهبر بزرگوار انقلاب درسهای آموزنده ای را همراه با شعار سال برای ملت بزرگ ما بیان می فرمایند و چاره دردها و مشکلات و راهکارهای پیروزی بر آسیب ها و چالشها و عبور از تنگناها و گردنه ها ارائه می نمایند تا جامعه ما با نشاط و امید و تدبیر و تلاش همه جانبه به سمت آن اهداف و آرمان ها حرکت نموده و با تکیه بر دانش و بینش و ایمان خود گامهای بلند دیگری در راه تحصیل فضائل و ترک رذائل و رشد و پیشرفت و توسعه و عدالت و کمال خواهی و تعالی طلبی بردارد.

و با اعتماد به نفس و اتکال علی الله و همتهای بلند و عزم و اراده، قله های جدیدی از عزت و اقتدار را فتح نماید و فضاهای جدیدی را کشف و میدان های جدیدی را در نوردد و ارمغان نوی را برای جامعه خود به دست آورد. امسال نیز در آغاز سال، رهبری بر عناوین بلند و ارزشمند دولت، ملت، همدلی و همزبانی تأکید فرمودند و این مفاهیم بلند را به عنوان شعار سال برگزیدند. باشد تا با درک و تجزیه و تحلیل صحیح و تلاش همه جانبه در راه عمیق تر و کارآمد تر این واژه های پرمغز و کلیدی، زمینه های بهتر و بیشتر برای عبور از چالش های داخلی و منطقه ای و بین المللی و پیروزی بر مشکلات و تنگناهای ناشی از فشارهای صهیونیست و استکبار جهانی و عمال و ایادی منطقه ای آنان فراهم گردد و احیانا شگردهای توطئه گران و شیادان نتواند جبهه داخلی ما را تضعیف کند و در عزم و اراده ما خللی ایجاد نماید و ملت ما را دچار ضعف و سستی و یا شقاق و نفاق و تفرقه نماید و یا موجب شود تا به جای فتح دروازه حریف و دشمن، گُل را به دروازه خودی وارد کنیم و دشمنان کینه توز و قسم خورده اسلام و قرآن و ملت را شاد کنیم و دوستان را غمگین و فرصت ها را به چالش تبدیل کنیم و موفقیت ها را به شکست. چرا نباید با همدلی و همزبانی همه فریادها را بر سر آمریکا بزنیم و تمامی نیرنگ های دشمن را خنثی نمائیم و نقشه شیطانی او را نقش بر آب کنیم.

و دروازه های دشمن را فتح کنیم و امید او را به یاس بدل سازیم و خود با عزم و اراده ملی، اعتماد به نفس ملی، اتکال علی الله، وحدت کلمه و اعتصام به حبل الله، قلب دشمن را هدف قرار دهیم و تمامی نیرنگ ها و کیدها و مکرهای او را به خودش برگردانیم. به فرموده امیرالمؤمنین علی (ع) به فرزندش محمد بن حنفیه در جنگ جمل: تَزُولُ الْجِبالُ وَلا تَزُلْ عَضَّ عَلى ناجِذِكَ اَعِرِ اللّهَ جُمْجُمَتَكَ تِدْ فِى الاَرْضِ قَدَمَكَ اِرْمِ بِبَصَرِكَ اَقْصَى الْقَوْمِ وَغُضَّ بَصَرَكَ وَ اعْلَمْ اَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ سُبْحانَهُ[۱]

باید تمامی هم و غم خود را در فتح قرای خیبر خلاصه کنیم و تمام استعداد خود را برای دور زدن دشمن بکار بندیم و دشمن را در خانه خود زمین گیر نمائیم و قلب سپاه سیاه شب را نشانه رویم و همه با هم به پیروزی بیندیشیم و مانند صف واحد عمل کنیم؛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ [۲]

صف واحد

صف واحد جهاد و اجتهاد، ایمان و عمل صالح، صف واحد توحید کلمه و کلمه توحید که دو رمز یک معناست، تجلی کلمه توحید در جلوه گاه توحید کلمه و روح یکتاپرستی و ولایت مداری در کالبد دولت و ملت که:

جان گرگان و سگان هر یک جداست/ متحد جانهای شیران خداست

خداوند متعال بر ما منت گذارد و امامی به ما داد که منشا تحولات فراوانی در میان ملت بزرگ ما و امت بزرگ اسلامی و جهان بشریت شد.

یکی از برکات آن بزرگوار احیای دولت اسلامی و رابطه دولت و ملت و قانون اساسی افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران بود و شد که هر یک از این امور خود سرمایه ای بزرگ و گرانسنگ برای سربلندی و عزت و رفاه و آسایش و پیشرفت و اقتدار جامعه اسلامی است.

اکنون این ما هستیم که باید با شناخت درست این معانی بلند و کارگشا، راه مجد و عظمت را برای کشور عزیزمان بگشائیم و تدابیر لازم برای عملیاتی کردن این امور بیندیشیم.

 

دولت اسلامی یادگار غدیر خم

دولت اسلامی به عنوان یادگار بزرگ غدیر خم و امام راحل (ره) و خونبهای شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ما به عنوان مخدومان و بستر و موضوع له و پشتوانه دولت و ذوی الحقوق و قانون اساسی به عنوان چارچوب حرکت نظام اسلامی و تعیین کننده حقوق و وظائف هر یک در قبال دیگری و در برابر بیگانگان و نه تنها در ابعاد حقوقی و قانونی صرف بلکه بالاتر در راستای آرمان ها، اهداف، همدلی، همزبانی و اخوت و عزت اسلامی و مسئولیت های شرعی و اخلاقی برای عبور از خطرات و تهدیدات دست در دست یکدیگر نهاده و از حاشیه پردازی و حاشیه سازی پرهیز نمائیم و از نیرنگ و خدعه دشمن غفلت نکنیم و در اثنای جهاد به فکر غنیمت نباشیم و از هر گونه عملی که موجب دشمن شادی می شود پرهیز نمائیم و هر گونه اقدامی که دشمن را تضعیف و جبهه خودی را تقویت می کند دریغ نورزیم و مانند دریادلان، دل به دریا زده و از امواج خروشانی که دشمن علیه ما می سازد عبور کنیم و هرگز مرعوب دشمن نشویم که “من نام لم ینم عنه” و از هر اقدامی که دشمن را شاد می کند جداً اجتناب کنیم و هر اقدامی که قلب فرماندهی عالی نظام را شادمان می کند و دل فرزند برومند حضرت فاطمه (س) را شاد می سازد دریغ ننماییم و با صبوری و بردباری و استقامت در راه حق به اهداف کلان دراز مدت و غرور آفرین بیندیشیم؛

وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ [۳]

رمز پیروزی ملتها

بدون تردید آن چه عامل موفقیت بزرگ ما و ملتهای بزرگ تاریخ است، وحدت کلمه، عزم و اراده، صبر و استقامت در راه خدا و اعتماد به نفس و تلاش خستگی ناپذیر در راه حق و پرهیز از تفرقه و تشتت و تدابر از حق است و امروز جامعه ما به این همه عوامل موفقیت سخت نیازمند است.

بنابراین نظر اینجانب قبل از طرح هر مطلبی توجه به اهمیت راهبردی و حیاتی وحدت و انسجام و یکپارچگی ملی و اسلامی، پرهیز از هر گونه شعار تفرقه افکنانه و مورد سوء استفاده دشمن است. امروز ما در اثنای جنگ صفین هستیم و چه بسا دشمن برای فریب، قرآن سرنیزه خواهد کرد و درب باغ سبز نشان خواهد داد و وعده های فریبنده رفاهی و اقتصادی را بهانه می کند تا ما را به تور بیندازد و هویت ما را در قید بکشد و روحیه خود باوری و اعتماد به نفس ملی را دچار آسیب و یا فرسایش کند و این ما هستیم و رهبر فرزانه انقلاب و رهبران بیدار جامعه که نباید اجازه دهند هویت و شخصیت اسلامی و ملی و ولائی ما آسیب ببیند و دشمنی که با خون دل از دروازه بیرون شده از پنجره وارد شود.

به این مطلب نیز باید توجه شود که

به دست آهن تفته کردن خمیر / به از دست بسته نزد امیر

ما باید مشکلات خودمان را با دست توانای خود حل کنیم و امور خود را با تدبیر حکیمانه به سامان برسانیم و به امید دیگران نباشیم که هرگز خیر ما را نخواهند و نمی توانند ببینند.

قومی به جد و جهد گرفتند سر زلف یار / قوم دگر حواله به تدبیر می کنند

با روشن شدن اهمیت وحدت و همدلی اجتماعی و ملی و هوشیاری در برابر وسوسه ها و دسیسه ها اکنون به موضوع اصلی مقاله می پردازیم.

رابطه دولت و ملت

دولت جمهوری اسلامی ایران دولت برخاسته از اراده ملی و آرای آحاد جامعه و مورد تنفیذ و تأیید مقام معظم رهبری و خدمتگزار ملت و پاسدار حریم انقلاب و کشور و اسلام است. (سوگند ریاست جمهوری طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی و سوگند نمایندگی طبق اصل ۶۷ قانون اساسی، هریک سوگندی شرعی و قانونی است و نوعی تعهد اخلاقی و الزام در برابر خداوند و قرآن کریم و ملت و نمایندگان ملت و تنفیذ رهبری نیز مشروط است لذا باید سعی کرد تا بلوازم آن پایبند و اصول و وظائفی را که تعهد می نمائیم بنحو مطلوب و احسن عملیاتی سازیم.

باید یادآور شوم به طور کلی دو نوع حکومت و زعامت در دنیا هست:

  • حکومت الهی و ولائی و دولت کریمه اسلامی که منشا آن الهی است و البته با رای مردم و از طریق مردم، رئیس جمهور و مسئولین انتخاب و برگزیده می شوند.
  • حکومت های استبداد و دیکتاتوری و مکیاولی که ریشه در قدرت طلبی و هواهای نفسانی دارد.

 

دولت کریمه

آنچه در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده و دنبال می شود. دولت کریمه اسلامی است و احیای خط امامت و ولایت و امانت و عدالت است؛ اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الاسْلامَ وَاَهْلَهُ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ

در دولت کریمه اسلامی اساس بر کرامت انسان ها و مردم، خدمتگزاری، عدالت پروری، تلاش در راه پاسداری از حقوق ملت ها و مرزهای سیاسی و عقیدتی و فکری و فرهنگی جامعه، صیانت از حریم های دین و ارزشهای متعالی الهی، خدمت صادقانه به محرومان و نیازمندان و جهاد همه جانبه برای حاکمیت اسلامی و اقامه دین حق و حدود الهی و حقوق مردم است.

در دولت اسلامی، اصل بر محبت و رحمت و لطف نسبت به مردم است؛

وأَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ، والْمَحَبَّةَ لَهُمْ، واللُّطْفَ بِهِمْ [۴]

دولت اسلامی خدمتگزار صادق ملت و حامیان حقوق مظلومان و محرومان است. دولت عدالت و محبت و صیانت از حقوق آحاد جامعه است. دولت وفادار به ارزشهای متعالی اسلامی و ولائی و خادم به حق اسلام و قرآن و امانتدار راستین ملت است.

وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ[۵]

دولت وسیله است

دولت اسلامی برای دولتمردان هدف نیست بلکه وسیله خدمت و تأمین معیشت و رفاه مردم و برقراری عدالت و امنیت و تعلیم و تربیت جامعه اسلامی در مسیر رشد و پیشرفت و عزت است. دولت اسلامی مسئولیت شناس، مسئولیت پذیر و اسوه حسنه برای جامعه است و با تمامی وجود تلاش می کند تا خیر جامعه را تأمین نماید و با هر نوع شر و فتنه و فسادی مبارزه کند و روح خودباوری و اعتماد به نفس ملی را احیا کند و جامعه را در مسیر کمالات و خیرات و سعادت هدایت نمایند و رهنمون شود.

 

 

وظائف دولت اسلامی

دولت در نظام اسلامی دارای انگیزه قوی الهی و ولائی و هدفدار و هدفمند در راه رضای خداوند متعال است و رسالتی بزرگ در راه خدمت به مردم، احیای سنت ها، اماته بدعت ها، مبارزه با فساد و کفر و شرک و الحاد و فقر و تبعیض و بی عدالتی به عهده دارد و فرصتی برای خدمت در اختیار، تا گوهر وجودی خویش را بر ملا سازد و شخصیت و هویت الهی خویش را تجلی بخشد و برای یوم الحساب زاد و توشه برگیرد و در برابر توفیقات الهی شاکر باشد.

آری” فی تقلب الاحوال عرف جواهر الرجال ” گوهر مردان پاک سرشت و با کفایت در بحران ها و دگرگونه های روزگار شناخته می شود و سختی ها میدان امتحان برای بروز استعدادها و شایستگی هاست.

نظام اسلامی وظیفه دارد بستر لازم را برای رشد و پویایی و ارتقای اخلاقی و معنوی و شکوفایی استعدادها و ظرفیت ها، برنامه ریزی و تدبیر نماید و در جهت صیانت از منابع و سرمایه های انسانی و طبیعی اهتمام بورزد و نسبت به هر گونه چالش و تهدید و خطر هوشیار باشد و هشیارانه عمل نماید و جامعه را نسبت به آن آگاه سازد و زمینه های پیشگیری و درمان و علاج را هموار سازد.

قانون اساسی در بخش کلیات و در فصل حقوق ملت بهترین چراغ راهنما برای وظایف و رسالت دولت اسلامی است که همواره باید بستر مناسب را برای عملیاتی کردن این حقوق و وظائف به نحو احسن آماده سازد.

حضور ملت در صحنه ها

از طرف دیگر ملت شریف ما نیز در حمایت و پشتیبانی و حسن تفاهم و تعاون با دولت مسئولیت های بسیار سنگین حقوقی، اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی به عهده دارند که از همه لازم تر، حضور آگاهانه در صحنه ها و مراقبت نسبت به خطرات و چالشهاست.

قانونگرایی، نظم و انضباط اجتماعی، اعتماد عمومی، تعاون بر برّ و تقوی و تناصح نسبت به یکدیگر، خیرخواهی و خیراندیشی.

دولت باید تلاش کند اصل خفیف المؤونه بودن و کثیر المعونه بودن و حکمرانی خوب و شایسته را به نحو مطلوب عملیاتی نماید و ملت نیز باید به جای تحمیل هزینه های نابجا و انتظار غلط دولت را در راه انجام وظائف قانون و اصلاح ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، اداری و حقوقی مساعدت و یاری نماید.

راه کشور داری

دولت باید این سخن مالامال از حکمت امیر بیان علی (ع) را سرلوحه کارهای خود قرار دهد که اِستَعمِلِ العَدلَ وَاحذَرِ العَسفَ وَالحَيفَ فَاِنَّ العَسفَ يَعودُ بِالجَلاءِ وَالحَيفَ يَدعوا اِلَى السَّيف[۶]

«عدالت را اجرا كن و از زورگويى و ستمگرى بپرهيز زيرا زورگويى مردم را به ترك از وطن وامى‏دارد، و ستم آنان را به قيام مسلّحانه مى‏كشاند.»

در بیان نورانی دیگری که در بر دارنده نکات ارزشمندی می باشد امام (ع) فرمودند:

وَالْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَالصِّدْقِ ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلاَّ يُطْرُوكَ وَلاَ يُبَجِّحُوكَ بِبَاطِل لَمْ تَفْعَلْهُ…. [۷]

«به پرهیزگاران و راست گویان بپیوند، سپس، از آنان بخواه كه تو را فراوان نستایند و به باطلى كه مرتكب آن نشده ‏اى، شادمانت ندارند، زیرا ستایش آمیخته به تملق، سبب خودپسندى شود و آدمى را به سركشى وادارد و نباید كه نیكوكار و بدكار در نزد تو برابر باشند، زیرا این كار سبب شود كه نیكوكاران را به نیكوكارى رغبتى نماند، ولى بدكاران را به بدكارى رغبت بیفزاید. با هر یك چنان رفتار كن كه او خود را بدان ملزم ساخته است. و بدان، بهترین چیزى كه حسن ظن والى را نسبت به رعیتش سبب مى ‏شود، نیكى كردن والى است در حق رعیت و كاستن است از بار رنج آنان و به اكراه وادار نكردنشان به انجام دادن كارهایى كه بدان ملزم نیستند. و تو باید در این باره چنان باشى كه حسن ظن رعیت براى تو فراهم آید. زیرا حسن ظن آنان، رنج بسیارى را از تو دور مى ‏سازد. به حسن ظن تو، كسى سزاوارتر است كه در حق او بیشتر احسان كرده باشى و به بدگمانى، آن سزاوارتر كه در حق او بدى كرده باشى. سنت نیكویى را كه بزرگان این امت به آن عمل كرده ‏اند و رعیت بر آن سنت به نظام آمده و حالش نیكو شده است، مشكن»

  • وَالْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَالصِّدْقِ؛ کارگماری مناسب ترین افراد در متناسب ترین جایگاه ها که بنحوی بهره گیری از سرمایه فکری شایستگان است.
  • فَإِنَّ كَثْرَةَ الاْطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ، وَتُدْنِي مِنَ الْعِزَّةِ(أو من الغرّه)؛ نقد و انتقادپذيري چنانچه امام صادق (ع) می فرماید: أحَبُّ إخوانِي إليَّ مَن أهدی إليَّ عُيوُبِي
  • وَلاَ يَكُونَنَّ الْـمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَة سَوَاء؛ شناخت اهل فتنه و نفاق از غیر در جهت پیشبرد هرچه بهتر اهداف نظام و اسلام
  • حُسْنُ الظَّنِّ بِرَعِيَّتِكَ؛ حسن ظن نسبت به مردم
  • وَلاَ تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً؛ حفظ سنتهای صالحه

مطالبات رهبری و سیاست های حکیمانه در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد مقاومتی، رشد شرکت های دانش بنیان، رشد و توسعه علمی و فن آوری، تجاری کردن علم و دانش، حمایت از دانشمندان و محققان و پژوهشگران و دهها مسئولیت مهم دیگر مسائلی است که باید دولت محترم برای تحقق آن برنامه ریزی و تدبیر نماید و با برنامه زمانبندی به سمت رشد شاخص های ذیربط حرکت نماید.

باید زمینه را برای حضور فعال مردم در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و آموزشی فراهم نماید.

پیوند دلها

تأکید بر این مطلب ضروری است که رمز همدلی جامعه اسلامی و دولت و ملت را باید در پیوند دلها در سایه ایمان به خداوند متعال و کلمه توحید و عشق به حق مطلق و اُنس با اولیای الهی جستجو کرد و هر چه ریشه های ایمانی و اعتقادی قوی تر، پیوند دلها استوار تر، همدلی کاملتر، الفت بیشتر و عنایات الهی و تاییدات ربانی افزون تر و زمینه برای توجهات حضرت بقیه الله (عج) بهتر و بیشتر فراهم خواهد شد.

همه باید همسو و هم جهت در راستای عزت اسلام و قرآن و سربلندی ایران اسلامی جهاد نموده و تمامی تعلقات مادی و باندی و سیاسی و جناحی که مانع همدلی و همسوئی و همزبانی و همکاری است به دور افکنیم.

البته برای وصول به این مرحله نورانی و طمانینه الهی و الفت دلها و قول سدید در گفتارها باز باید بسراغ خداوند متعال رفت و از درگاه با عظمت او خواست تا بر اساس مشیت خود دلها را بهم نزدیک و الفت و اخوت اسلامی و ایمانی را پایدار و برقرار سازد.

  • وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمينَ [۸] «و تا خدا پروردگار جهانها نخواهد [شما نيز] نخواهيد خواست»
  • هُوَ الَّذِيَ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ * وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيم[۹] «و اگر بخواهند تو را بفريبند [يارى] خدا براى تو بس است همو بود كه تو را با يارى خود و مؤمنان نيرومند گردانيد»«و ميان دلهايشان الفت انداخت كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج مى‏كردى نمى‏توانستى ميان دلهايشان الفت برقرار كنى ولى خدا بود كه ميان آنان الفت انداخت چرا كه او تواناى حكيم است».
  • وَ لِيَرْبِطَ عَلى‏ قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ [۱۰]«و دلهايتان را محكم سازد و گامهايتان را بدان استوار دارد»

آری این الفت و تالیف دلها، این ربط دلها با یکدیگر این ثبات قدم ها و پایداری در جبهه حق و ولایت، همه و همه رموز الهی اند و ریشه در توحید دارند و به رشته توحید متصل اند که

  • وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ [۱۱] «و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد»

قلوب مومنان چنین است اما قلوب منافقان متشتت و از هم جداست.

  • تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى [۱۲]«آنان را متحد مى‏پندارى و [لى] دلهايشان پراكنده است زيرا آنان مردمانى‏اند كه نمى‏انديشند»

زبان های پاک و مستقیم، گفتار استوار و محکم، دلهای ثابت و پایدار و گامهای پابرجا و ثابت همه نتیجه ایمان بالله و مقاومت در راه خداست.

  • إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ [۱۳]«كساني كه گفتند پروردگار ما خداوند يگانه است سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنها نازل مي‏شوند كه نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به آن بهشتي كه به شما وعده داده شده است»

در پایان به فرازی از خطبه بسیار با ارزش و گرانسنگ نهج البلاغه شریف اشاره نموده، باشد که درس آموزنده ای برای تمامی خدمتگزاران عرصه های جهاد و اجتهاد و عزت و کرامت و عظمت و سربلندی اسلام و قرآن و اهل البیت (ع) و ایران اسلامی و ملت بزرگ و فداکار ما باشد؛ بعون الله و فضله

امام (ع) در این خطبه شریفه بر موضوعات فراوان تأکید فرموده و درد و درمان هر دو را بیان فرموده که امروز نیز برای جامعه ما نو و چراغ راه است، از جمله درباره عظمت قرآن و ابعاد نورانی آن سخن گفته است.

درباره کار و تلاش و آینده نگری و صبر و استقامت و دیگر معارف حقه تأکید فرموده است و سرانجام و پس از تحولات ربع قرن اول بعد از وفات رسول اعظم (ص) چراغ به دست، راه آینده را ترسیم فرموده تا سرنوشت امت دچار استبداد و حسرت و غفلت و جهالت نشود.

وَ إِنِّي مُتَكَلِّمٌ بِعِدَةِ اللَّهِ وَ حُجَّتِهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ وَ قَدْ قُلْتُمْ رَبُّنَا اللَّهُ فَاسْتَقِيمُوا عَلَى كِتَابِهِ وَ عَلَى مِنْهَاجِ أَمْرِهِ وَ عَلَى الطَّرِيقَةِ الصَّالِحَةِ مِنْ عِبَادَتِهِ ثُمَّ لَا تَمْرُقُوا مِنْهَا وَ لَا تَبْتَدِعُوا فِيهَا وَ لَا تُخَالِفُوا عَنْهَا فَإِنَّ أَهْلَ الْمُرُوقِ مُنْقَطَعٌ بِهِمْ عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِيَّاكُمْ وَ تَهْزِيعَ الْأَخْلَاقِ وَ تَصْرِيفَهَا وَ اجْعَلُوا اللِّسَانَ وَاحِداً وَ لْيَخْزُنِ الرَّجُلُ لِسَانَهُ [۱۴]

و من بر اساس وعده خداوند و برهان او سخن می گویم. خداوند فرموده است همانا آنان که گفتند پروردگار ما خداست، سپس استقامت ورزیدند، ملائکه بر آن ها نازل می شود که نترسید و محزون نباشید و بشارت باد شما را به بهشتی که به شما وعده داده شده بود. پس بر کتاب خدا و دستورات او و بر راه روشن و واضح از اوامر او و شیوه پسندیده از عبادت و بندگی او استقامت بورزید و از دستورات خداوند خارج نشوید و سرپیچی نکنید و در آن بدعت نگذارید و با آن مخالفت نکنید زیرا آنان که از دستورات خداوند خارج می شوند در روز قیامت از رحمت او محروم خواهند ماند.

و بر حذر باشید از اینکه اخلاق را بشکنید و جزء جزء کنید و تغییر دهید.

وَ اجْعَلُوا اللِّسَانَ وَاحِداً وَ لْيَخْزُنِ الرَّجُلُ لِسَانَهُ فَإِنَّ هَذَا اللِّسَانَ جَمُوحٌ بِصَاحِبِهِ وَ اللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى يَخْزُنَ لِسَانَهُ وَ إِنَّ لِسَانَ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ وَ إِنَّ قَلْبَ الْمُنَافِقِ مِنْ وَرَاءِ لِسَانِهِ [۱۵]

زبانتان یکی باشد و زبانتان را حفظ کنید. چون این زبان سرکش است و صاحب خود را به هلاکت می اندازد، باید زبان و دل یکی باشد.

به خداوند سوگند، ندیدم پرهیزکاری که تقوی او را فایده دهد، جز آنکه زبان خود را حفظ کند و همانا زبان مؤمن در پس قلب اوست و قلب منافق در پس زبان او.

با توجه به اهمیت زبان در زندگی و سرنوشت انسان، می توان گفت که زبان پربركت‏ترين عضو بدن و مؤثرترين وسيله ی طاعت و هدايت و اصلاح انسان است، و در عين حال می تواند خطرناكترين و پر گناهترين عضو بدن نیز محسوب ‏شود. بنابراین حفظ زبان در گرو تقوای الهی است وشاید حفظ آن بیشترین آثار را در تعالی انسان و جامعه و پیشبرد اهداف یک مکتب و نظام خواهد داشت که گاهی حفظ زبان برای رسیدن به کمال در همزبانی و همدلی افراد می باشد.

همدلی و همزبانی حسن بزرگی ست. انسان برای همدل و همزبان خود لازم نیست همه چیز را بگوید تا او اندکی از او را بفهمد. بلکه کافی ست اندکی بر زبان بیاورد تا او همه او را دریابد. خداوند متعال بهمه ما توفیق خدمت و حسن عاقبت عنایت نماید. و قلب نورانی امام عصر ارواحنا فداه را از همگان خشنود فرماید. ان شاء الله تعالی

 

 

بمنه و کرمه

دری نجف آبادی

فروردین/۹۴

 

 

فهرست منابع

[۱]. نهج البلاغه خطبه /۱۱

[۲]. صف، ۴

[۳]. آل عمران، ۱۳۹

[۴]. نهج البلاغه، نامه ۵۳

[۵]. نهج البلاغه، نامه ۵

[۶]. نهج البلاغه، حکمت ۴۷۶

[۷]. نهج البلاغه، نامه ۵۳ (فَإِنَّ كَثْرَةَ الاْطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ، وَتُدْنِي مِنَ الْعِزَّةِ (أو من الغره) وَلاَ يَكُونَنَّ الْـمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَة سَوَاء، فَإِنَّ فِي ذلِكَ تَزْهِيداً لاَهْلِ الاْحْسَانِ فِي الاْحْسَانِ، تَدْرِيباً لاَهْلِ الاْسَاءَةِ عَلَى الاِسَاءَةِ، وَأَلْزِمْ كُلاًّ مِنْهُمْ مَا أَلْزَمَ نَفْسَهُ. وَاعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ بِأَدْعَى إِلَى حُسْنِ ظَنِّ وَال بِرَعِيَّتِهِ مِنْ إحْسَانِهِ إِلَيْهِمْ، وَتَخْفِيفِهِ الْمَؤُونَاتِ عَلَيْهِمْ، وَتَرْكِ اسْتِكْرَاهِهِ إِيَّاهُمْ عَلَى مَا لَيْسَ لهُ قِبَلَهُمْ، فَلْيَكُنْ مِنْكَ فِي ذلِكَ أَمْرٌ يَجَتَمِعُ لَكَ بِهِ حُسْنُ الظَّنِّ بِرَعِيَّتِكَ، فَإِنَّ حُسْنَ الظَّنِّ يَقْطَعُ عَنْكَ نَصَباًطَوِيلاً، وَإِنَّ أَحَقَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّكَ بِهِ لَمَنْ حَسُنَ بَلاَؤُكَ عِنْدَهُ، وَإِنَّ أَحَقَّ مَنْ سَاءَ ظَنُّكَ بِهِ لَمَنْ سَاءَ بَلاَؤُكَ عِنْدَهُ وَلاَ تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هذِهِ الاُمَّةِ، وَاجْتَمَعتْ بِهَا الاُلْفَةُ، وَصَلَحَتْ عَلَيْهَا الرَّعِيَّةُ)

[۸]. تکویر، ۲۹

[۹]. انفال، ۶۲ و ۶۳

[۱۰]. انفال، ۱۱

[۱۱]. ال عمران، ۱۰۳

[۱۲]. حشر، ۱۴

[۱۳]. فصلت، ۳۰

[۱۴]. نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶

[۱۵]. همان


مطالب ویژه




آخرین اخبار شهرستان ها