Portal_background_image

نمازجمعه 1395/03/07

سیاست های اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و همه باید در این زمینه تلاش کنند و بسیج شوند.

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

خطبه اول

الحَمدُلله ربِّ العالَمین وَ العاقِبۀ لِلمُتقین. السَّلامُ و الصَّلوۀُ علَی خاتَم النَّبیّین و حبیبِ إله العَالَمین، وَ طَبیبِ نُفوسِنَا وَ شَفیعِ ذُنوبنا لِیَومِ الدّین اَلعَبدِ المُؤیَّد ابا‌القاسِمِ مُحمّد صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ عَلی اَهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ، سیَّمَا علَی بَقیَّۀِ الله فِی الأرَضین الحُجتِ بنِ الحَسن المهدی عجّل الله تعالی فَرَجه الشّریف وَ اللّعنۀ عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعین اِلی قِیامِ یَومِ الدّین، اُوصيکُم عِبادَالله وَ نَفْسی بِتَقْوَی الله وَ اُخوّفکُم مِن عِقابِه.

برادران و خواهران عزیز همه شما و نفس حقیر خود را به تقوای الهی توصیه می کنم. برای همه عزیزان از خداوند آرزوی توفیق و حسن عاقبت دارم. هفته گذشته به موضوع مقدس انتظار اشاراتی شد. جملاتی از نهج البلاغه در مورد امام مهدی (عج) بیان شد. امام صادق (ع) به انتظار فرج با صبر در راه حق و دین اشاره فرمودند. یکی از ارکان دین، صبر است. صبر در طاعات، اعتقادات و اخلاقیات، صبر از معاصی و آلوده نشدن به گناه، صبر بر مصائب و صبر در میدان های حق علیه باطل از جمله ی چهار نوع صبری است که انسان باید از آن بهره مند باشد.

صبر بر طاعات یعنی انجام تمام واجبات است. روزه به عنوان صبر نامیده شده است. برخی از علما، صبر را در آیه ی "وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَي الْخاشِعينَ[1]" در تفاسیر به روزه تعبیر شده است. روزه گرفتن در گرما و روزهای طولانی، درجه و مقامی است. صبر بر طاعات در تمام کارهای نیک و خیر، انفاقات و صدقات، صله ارحام، رعایت حقوق همسایگان و ... یک نوع صبر است. صبر بر طاعات واجب و مستحب باشد. صبر بر طاعات گنج بسیار بزرگی است.

از مصادیق صبر بر طاعات، نماز، شرکت در نماز جماعت و راهپیمایی ها، انفاق در راه خدا و کمک به فقرا و نیازمندان، خدمت به همسر و فرزند و والدین و همسایگان، صبر در امر به معروف و نهی از منکر و ... است.

نوع دیگر صبر، صبر در برابر معاصی است. یعنی انسان تقوا و ورع داشته باشد و خود را مهار کند. امیر المؤمنین (ع) در جایی می فرماید: «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ[2]»؛ ولى مرا با ورع و كوشش در عبادت، و پاكدامنى و درستى يارى كنيد.

امروز در خیابان ها، تلاش می شود تا جاذبه هایی برای تحت تأثیر قرار دادن پیر و جوان ایجاد شود. انسان باید چشمان خود را از معاصی فرو ببندد. در محیط عجیب و مایه شرم که برخی بانوان با وضعیتی بسیار اسفبار به خیابان ها می آیند، خصوصا جوانان باید در برابر معاصی صبر کنند؛ عفاف، حجاب، عصمت و تقوا باید رعایت شود. گناهان دیگری مانند خوردن مال حرام، رشوه، حق الناس و ... نیز برخی افراد را تهدید می کند. باید در برابر این معاصی نیز خود را کنترل و مهار کرد.

صبر بر مصائب روزگار سومین نوع از صبر است. انسان ها در دنیا، هر روز مصائب جدیدی را می بیند. امروز جامعه اسلامی گرفتاری های بیشتری دارد. در گذشته افراد گرفتاریها و غم های شخصی داشتند ولی امروز دنیای اسلام، دچار مصیبت است و مصائب برادران مسلمان دیگر در بحرین، لبنان، غزه، سوریه، عراق، یمن، میانمار، افغانستان و پاکستان و ... نیز بر قلب انسان سنگینی می کند. توطئه های دشمنان بسیار مصیبت بار هستند. اگر انسان از ابتدا در برابر این مصائب خود را ببازد و تسلیم شود، روحیه ی خود را از دست بدهد و صبور نباشد، کاری از پیش نمی رود و تبدیل به مرده ای متحرک می شود. انسان باید روحیه مقاومت داشته باشد، به خدا توکل کند و صبر کند. صبر در مصائب میدان وسیعی دارد، مصائب روزگار اعم از مصائب فردی، خانوادگی، اجتماعی، داخلی و بین المللی برای همه افراد کم و بیش وجود دارد.

صبر چهارم، صبر در جبهه های نبرد حق علیه باطل مانند تبلیغات سوء، دیپلماسی سیاسی، جبهه نظامی، جبهه امر به معروف و نهی از منکر است؛ در مواطن صدق که باید در آن تصمیم بگیرد و اقدام کند، اهل صدق گفتار و ثبات قدم باشد، اهل استواری در راه باشد و تصمیمات خردمندانه و خداپسندانه بگیرد و به خاطر هوا و هوس ها نباشد. این صبر در مواطن است که در عرصه های مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و در برابر دشمنان داخلی و خارجی، در جنگ های فردی و اجتماعی و تبلیغی و ... مصداق دارد. خداوند پس از آن که ویژگی هایی را بیان می کند، به مصادیق صابران اشاره می کند و آن ها را راستگویان و متقی معرفی می نماید:

وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ [3]؛ «در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج می دهند اینها کسانی هستند که راست می گویند و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است) و اینها هستند پرهیزکاران».

بنابراین امام صادق (ع)، در انتظار فرج، صبر را بیان می کنند. صبر، گنج بزرگی است. امیر المؤمنین (ع) در مورد صبر می فرماید:

وَ علیکُم بالصّبر فانَّ الصّبرَ من الایمان کالرّأسِ من الجَسَدِ، و لا خیرَ فی جَسَدٍ لا رأسَ مَعَهُ و لا فی ایمانٍ لا صبرَ مَعَهُ[4]؛ «بر شما باد به صبر و شکیبائی، زیرا نقش صبر در ایمان همانند سر است برای بدن، و همان طور که بدن بدون سَر فایده ای است، در ایمانِ بدون صبر نیز خیری وجود ندارد».

صبر بر درخت ایمان که توحید، معرفت، ولایت، عدالت و نماز و .... را شامل می شود، مانند سر است. درختی که سر نداشته باشد، تنه ی خشکیده می شود.

در صدر اسلام، زمانی که مسلمانان به هم می رسیدند برای تقویت روحیه ی یکدیگر سوره ی والعصر را می خواندند

 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ

تواصی از باب تفاعل است و یعنی یکدیگر را به صبر امر کردن است. در جبهه های عملیاتی، همه نیروها باید یکدیگر را تقویت کنند. اگر یک زنجیر بشکند همه زنجیرها پاره می شود.

مسئله ی جامعه اسلامی صابر در راه خدا این است که باید نسبت به یکدیگر بر صبر داشتن تأکید کنند. صبر بزرگترین سرمایه و بزرگترین قوت و قدرت انسان است. مبادا در جبهه های نبرد در برابر دشمن دچار ضعف و ذلت شود.

انتظار فرج توسط امام صادق (ع) با صبر تفسیر شده است که در این صورت به راحتی می توان گفت معنای انتظار فرج تنبلی و فرار از مسئولیت نیست. معنای انتظار فرج این است که مسلمان در راه انجام طاعات، پرهیز از معاصی، صبر در مصائب و جبهه های نبرد حق علیه باطل، در مواطن حق ثابت قدم و پایدار و مقاوم باشد و توطئه ها و نقشه های دشمنان، او را از اهداف متعالی اسلامی غافل کند. برخی افراد مانند جریان انجمن حجتیه به این مسائل توجهی ندارند. در زمان طاغوت، سران این انجمن با طاغوتیان ارتباط داشتند و امروز نیز همان دیدگاه را دارند. آن ها معتقدند باید اجازه داد تا زمین پر از فساد شود تا زمان ظهور امام زمان (عج) نیز نزدیک تر شود. این در حالی است که مسلمان وظیفه دارد در برابر فساد و منکرات بایستد. آیات قرآن در مورد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه انسان را مشخص می کند. آن ها معتقدند باید راه را برای فساد باز کرد و امام زمان در زمان ظهور همه چیز را درست می کند. این تفکر، اشتباه است.

در آیه 28 سوره مبارکه فتح، زمانی که خداوند پیروزی نهایی اسلام را بشارت می دهد می فرماید:

هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَ کَفي‏ بِاللَّهِ شَهيداً؛ «او کسی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاده تا آن را بر همه ادیان پیروز کند و کافی است که خدا گواه این موضوع باشد!»

این آیه 4 بار در قرآن کریم با اندک تفاوتی در انتهای آیه، تکرار شده است. خداوند به پیروزی اسلام و قرآن و دین محمد بن عبدالله (ص) وعده ی قطعی می دهد.

وظیفه ی انسان این است که اسلام را در تمام جهان حاکم کند و بشریت زیر پرچم اسلام باشد. وظیفه ی مسلمانان، مبارزه با ظلم و استکبار، مبارزه با صهیونیزم، ارتجاع، کفار و مشرکین و منافقین است. خداوند بر ادای وظیفه ی افراد در میدان جهاد و شهادت و فداکاری شاهد است. سوره ی مبارکه فتح، در مورد فتح مکه نازل شد. مکه بدون زحمت فتح نشد، پیامبر 1400 نیرو آورد ولی در نهایت در حدیبیه صلح کرد و در سال بعد، ده هزار نیرو آورد و با قدرت مکه را فتح کرد. سوره فتح، وعده ی صلح حدیبیه بود. وقتی مقاومت، برنامه ریزی، سیاست گذاری حکیمانه وجود داشته باشد، فنحی مانند فتح مکه صورت می گیرد. در آیه ی بعد که آخرین آیه ی سوره فتح می باشد:

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَي الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سيماهُمْ في‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجيلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوي‏ عَلي‏ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً[5]؛ «محمّد (ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می طلبند نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است، همانند زراعتی که جوانه های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و بقدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وامی دارد این برای آن است که کافران را به خشم آورد (ولی) کسانی از آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است.»

یاران و یاوران پیامبر، انصار و مهاجرین، مهدی باوران و مهدی یاوران کسانی هستند که در رکاب ایشان هستند، از او تبعیت می کنند و روح پیامبر (ص) در کالبد آن ها دمیده و با ایشان سنخیت دارند، مؤمن هستند. در این آیه 6 ویژگی برای یاران و یاوران پیامبر (ص) بیان می کند:

  1. اشداء علی الکفار؛ در برابر کفار شدید و سازش ناپذیر هستند. تسلیم نشده و تحت تأثیر دشمنان اسلام و قرآن قرار نمی گیرند. برای دشمنان اسلام و قرآن مأمن و منفذ نمی شوند. دشمنان نمی توانند در میان آن ها رخنه کنند و فکر و ذهن آن ها را متاثر کند. ابتدا خداوند قدرت مقاومت در برابر دشمنان را بیان کرده است. باید در برابر دشمن برای باغ ایمان خود حصار و دیوار ایجاد کرد تا دشمن نتواند از معابر عبور کند. باید راههای ورود دشمن را بست.
  2. رحماء بینهم؛ علی رغم آن که در برابر دشمن قوی و با صلابت رفتار می کنند، در میان خود و برادران دینی، در جبهه ی ایمان، همه وجود آن ها مظهر عاطفه و محبت و دزدی و صمیمیت و اخوت و برادری است. الفت، احسان و نیکی است.

صفات دیگری در این آیه برای مؤمنین ذکر شده است؛ اهل رکوع و سجود، موانست با خدا هستند، دلهای آن ها با نور خدا روشن است. قلب آن ها مالامال از عشق به محمد و آل محمد (ص) است. گوهر انتظار فرج، صبر، مقاومت، ثبات قدم، پایداری و تلاش و مجاهدت، امر به معروف و نهی از منکر، تبلیغ درست اسلام و مقابله با دشمنان اسلام و قرآن است. مبادا به گونه ای دیگر تفسیر شود که ظلم به اسلام و اهل بیت (ع) است. همه موظف هستند که در راستای آرمان های مهدویت در همه عرصه ها با جهاد همه جانبه، با تلاش و مقاومت و فداکاری در راه خدا از آرمان های امام عصر (عج) و رهبری دفاع کنند و به اسلام و قرآن و شهدای عزیز و امت اسلامی خدمت کنند.

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ *

إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ

 

 

خطبه دوم

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُلِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعِينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدِيه ِوَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِأَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِي اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنّ َمُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ انْتَجَبَهُ لِوَلَايَتِهِ وَ اخْتَصَّه ُبِرِسَالَتِهِ وَ أَكْرَمَهُ بِالنُّبُوَّةِ أَمِيناً عَلَى غَيْبِهِ وَ رَحْمَةً لِلْعَالَمِ. اُوصيکُم عِبادَالله وَ نَفْسی بِتَقْوَی الله و اُخوّفکُم مِن عِقابِه

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ، سید المرسلین وَ امام المتقین وَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ وَ إِمَامَیِ الْهُدَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَصَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ عَلِیِ ّبْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ وَ الْخَلَفِ الْهَادِی الْمَهْدِیِّ حُجَجِکَ عَلَى عِبَادِکَ وَ أُمَنَائِکَ فِی بِلادِکَ. اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍکَریمَة، تُعِزُّ بِهَا الاِسْلامَ وَاَهْلَهُ، وَ تُذِلُ ّبِهَا النِّفاقَ وَ اَهْلَهُ، وَ تَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ اِلى طاعَتِکَ، وَ الْقادَةِ اِلى سَبیلِکَ؛

برادران و خواهران عزیز همه شما و نفس حقیر خود را به تقوای الهی توصیه می کنم. برای همه عزیزان مخصوصاً در تتمه ی ماه شریف شعبان المعظم آرزوی توفیق و استنان به سنت خاتم انبیا محمد بن عبدالله (ص) دارم؛ در صلوات شعبانیه می خوانیم:

 اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الِاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِيهِ وَ نَيْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَيْهِ اللَّهُمَّ فَاجْعَلْهُ لِي شَفِيعاً مُشَفَّعاً وَ طَرِيقاً إِلَيْكَ مَهْيَعاً وَ اجْعَلْنِي لَهُ مُتَّبِعاً حَتَّى أَلْقَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَنِّي رَاضِياً وَ عَنْ ذُنُوبِي غَاضِياً وَ قَدْ أَوْجَبْتَ لِي مِنْكَ الْكَرَامَةَ وَ الرِّضْوَانَ وَ أَنْزَلْتَنِي دَارَ الْقَرَارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْيَار؛ «خدايا، پس ما را نيز بر پيروى از راه و روش ايشان در آن و در نتيجه‌ى نيل به شفاعت او، يارى ده. خدايا، او را شفاعتگر من كه شفاعتش مورد پذيرفته است و راهى گشاده به سوى خود قرار ده و مرا پيرو او بگردان، تا اين‌كه در روز قيامت با او ملاقات كنم، در حالى كه از من خشنود است و از گناهانم چشم پوشيده است و تو نيز كرامت و خشنودى خود را بر من بايسته نموده و مرا در سراى جاودانه و جايگاه نيكان منزل داده‌اى.»

باید از خدا خواست که به سنت پیامبر (ص) تمسک کرد و پیروی کرد. اخلاق و کردار و رفتار و گفتار محمدی در زندگی انسان تجلی کند و دل او به نور محمد و آل محمد تلاش می شود. هفته گذشته، اجلاس خبرگان برگزار شد. آغاز به کار مجلس خبرگان به دلیل همزمانی با آغاز مجلس شورای اسلامی و روز جمعه، ناچارا جلسه آغازین زودتر برگزار شد. روز های سه شنبه و چهارشنبه جلسه آغاز شد و روز پنجشنبه صبح به زیارت مرقد امام (ره) و سپس به زیارت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی مشرف شدیم. مجلس پنجم خبرگان رهبری که برای یک دوره ی 8 ساله ی دیگر با رأی شما مردم عزیز و شریف انتخاب شدند و شکل قانونی خود را به طور کامل گرفت. انتخابات کمیسیون ها، هیأت رئیسه، بیانیه و اقداماتی که لازم بود برای شکل گیری و سامان دهی و مسئولین دفتر تهران و قم و کارپردازی ها و اقدامات ظاهری که باید انجام بگیرد، صورت پذیرفت. تعدادی از عزیزان در این اجلاس سخنرانی کردند، مطالب خوبی بیان شد که کم و بیش شنیدید. پیام بسیار نورانی مقام معظم رهبری و سپس ملاقات با ایشان و درس های بسیار آموزنده ای که ایشان فرمودند. بنده مجددا از همه ملت، در مورد انتخابات هفتم اسفند و مردم شریف استان مرکزی سپاسگزارم.

مجلس دهم شورای اسلامی فردا در بهارستان شکل جدید خود را می گیرد. نمایندگان استان و کشور، باید در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند. مراسم تحلیف، اعتبارنامه ها و ... صورت می گیرد. دو مجلس بسیار مهم مردمسالاری دینی و قانون مند بودن نظام و اعتبارات مربوطه با رأی مردم شکل گرفت. مجلس شورای اسلامی دوره ی چهار ساله دارد. بیانیه پایانی مجلس شورای اسلامی در 8 محور بیانیه کامل و جامعی بود که قطعاً عزیزان از رسانه ها شنیدید. نکات بسیار مهم و حساس و ارزشمند در زمینه های داخلی، منطقه ای، بین المللی، حج و اقتصادی و سیاسی و ... در نظر گرفته شد.

مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع نمایندگان مجلس خبرگان در مورد هویت مجلس خبرگان، اهمیت و جایگاه، قداست و نقشی که در حیات سیاسی، اجتماعی و.. جامعه اسلامی دارد تأکید فرمودند. یک مسئولیت مشخص مجلس خبرگان، صیانت از رهبری، تعیین رهبری در صورت نیاز و ضرورت، نظارت بر شرایط رهبری و مراقبت و صیانت از شرایط رهبری است که اگر روزگاری مانند شرایط زمان امام (ره)، نیاز شد مجلس خبرگان رهبری به احسن وجه و در نزدیک ترین فرصت وظیفه قانونی خود را انجام دهد. باید این نهاد مقدس تا قیامت حفظ شود چرا که یادگاری از غدیر خم، از ولایت علی بن ابی طالب (ع) است. به جای کارهای غلطی که رژیم های فاسد بنی امیه و بنی العباس انجام می دادند و امروز کشورهای عربی راه آن ها را ادامه می دهند باید شایسته سالاری باشد. 88 نفر از خبرگان و مجتهدان طراز اول کشور در مجلس خبرگان تصمیم می گیرند که تصمیم آن ها برای همه مردم حتی مراجع بزرگ، مطاع و متبع است.

مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که نهاد خبرگان موضوعیت بسیار با ارزشی دارد. 88 خبره، می توانند در مسائل داخلی، منطقه ای به دولت و مجلس و ... تذکرات لازم را بدهند. اگر جمعی به عنوان اتحادیه حقوقدانان بین المللی وجود داشته باشند، کارهای بسیار مهمی می توانند انجام دهند. این کار را مجلس خبرگان رهبری می توانند انجام دهند. آنها پشتوانه مردمی ندارند ولی مجلس خبرگان رهبری نزدیک به 32 میلیون رای به پشتوانه عظیم مردمی دارد. بنده یک مورد در 5 بهمن که نجف آبادی ها با مقام معظم رهبری دیدار داشتند برای ملاقات مقام معظم رهبری به تهران رفتم و دیگر حضور نداشتم. برای تبلیغات خود یک ریال به کسی ندادم و کاری انجام ندادم ولی مردم استان تهران نزدیک به 2 میلیون و 100 هزار رای به بنده دادند. این برای انسان شرمندگی می آورد که این همه محبت و پشتیبانی و اعتماد مردم وجود دارد. مقام معظم رهبری پس از این اشاره کردند که دشمنان در زمینه ی جنگ نظامی و غیر نظامی مانند جنگ فرهنگی و تجاوز فرهنگی و ... در کمین هستند. امروز به دنبال تغییر دیدگاهها و افکار انسان ها هستند تا در تصمیم گیری ها، فکر و اندیشه ی ملت ایران تأثیر گذارند. این وظیفه ی علماست که در این جهاد آمادگی لازم را داشته باشند. اقتدار نظام اسلامی به عنوان یک اصل مورد تأکید و توجه است. جمهوری اسلامی ایران باید اقتدار در سه زمینه فرهنگی، سیاسی و امنیتی و اقتدار در زمینه ی اقتصادی داشته باشد. باید تلاش شود فرهنگ انقلاب اسلامی و عشق به ائمه را احیا کرد. فرهنگی کشور را در برابر توطئه ها بیمه می کند که حول محور ولایت و امامت و امام عصر (عج) و عشق به ائمه (ع) باشد. در طول 37 سال گذشته، ایمان، ولایتمداری مردم، رابطه متقابل مردم و روحانیت و مرجعیت بوده است که این انقلاب را در برابر همه طوفان ها حفظ کرده است. امروز نیز هر چه دشمنان، تلاش و توطئه می کنند، وقتی ملت ایران، ملت آگاه و بیداری است، نماز جمعه ها سنگر بیداری و هوشیاری و وحدت کلمه است، سنگر استقلال و سربلندی است. زمانی که مردم این سنگر را حفظ می کنند تلاش دشمنان آب در هاون کوبیدن است. این ملت سربلند و با عظمت است. در بعد سیاسی و امنیتی، خوشبختانه نیروهای امنیتی آمادگی و هوشیاری لازم و تجهیزات کافی را دارند.

 در بعد اقتصادی، سیاست های اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است. همه باید تلاش کنند و بسیج شوند. مصرف عاقلانه، خردمندانه باشد. باید از مصارف غلط و نابجا پرهیز کرد. مدیریت مصرف مدیریت توسعه صادرات، منابع نقدی و بانکی، مدیریت شایسته در کارخانجات، کشت و صنعت، منابع طبیعی، جنگلداری ها، دانشگاهها و مدارس و خانه ها به درستی انجام شود. همه به عنوان یک وظیفه و جهاد ملی به این مسئله توجه کنند. قطعا می توان نقش آفرین بود و با عظمت حرکت کرد و پیش رفت. این مسئله به اتحاد نیاز دارد. البته ما طلبه ها چه به عنوان مسئولین خبرگان و امامت جمعه و.. و چه به عنوان یک سرباز اردوگاه امام (ره) مسئولیت سنگینی داریم.

امیدوارم مجلس دهم موفق باشند و با برنامه ریزی برای این اهداف تلاش کنند. مردم آرزوهای زیادی دارند، نمایندگان استان نیز همت کنند تا این آرزوها برآورده شود.

در آستانه 14 و 15 خرداد قرار داریم. جمعه آینده 14 خرداد است که مردم استان مرکزی نیز به یاد امام و پیشوای بزرگ، آن فقیه احیاگر، شجاع و خداترسی که از احدی جز خدا نمی ترسید در بزرگداشت ایشان چه در خمین، اراک، شهرها و روستاها و در مرقد نورانی امام (ره) حضور پیدا می کنند.

پس از آن برای ماه شریف رمضان المبارک آماده شویم. دهه مبارک مساجد را گرامی می داریم. مساجد خانه خداست، خانه شرف و عزت و افتخار است و باید برای ماه مبارک رمضان آماده و مهیا شود. باید بتوان از سنگر مساجد برای قرب الی الله استفاده شود. قطعا خداوند تبارک و تعالی نیز کمک می کند.

روز جهانی بدون دخانیات نیز در پیش است. بنده مخصوصاً از جوانان خواهش می کنم تا جایی که ممکن است خود را به دخانیات آلوده نکنید. حداقل 20 درصد از مرگ و میرها در میان کسانی که از دخانیات استفاده می کنند بیشتر است؛ آسیب پذیری ها و گرفتاری ها بیشتر است.

استفاده از دخانیات هوس غلطی است که انسان سینه خود را به نیکوتین آلوده می کند و پول خود را حرام می کند. بنده از سیگاری ها بدم نمی آید اما این راه را اشتباه می دانم. خواهش می کنم این راه غلط را دنبال نکنید. چرا پول 65 میلیارد نخ سیگار در جیب امریکا و اسرائیل و ترکیه می رود. این دامی است که انگلیس ها برای جوانان درست کرده اند. مرحوم بهلول، استکان چای را که می دید می گفت این ها ظرف هایی است که فرانسوی ها برای شراب درست کرده اند.

چه ضرورت دارد که پول ها در راه سیگار، مواد مخدر و مشروبات و مفاسد اجتماعی و ... هدر برود در حالی که جوانان بیکار هستند. این راه اشتباه است. این راه سعادت نیست. جوانان باید قدر سلامت و حیات خود را قدر بدانند. اگر خداوند به کسی نعمت جوانی، عمر و امکانات داده است، میوه بخرید، تنقلات طبیعی و غذای سالم استفاده کنید. چرا مواد سمی برای بدن خود استفاده می کنید که گاهی باعث تضییع عمر انسان می شود و برای او گرفتاری ایجاد می کند. بنده به عنوان یک برادر از شما خواهش می کنم و مکررا می گویم از این مواد استفاده نکنید. با این شرایط که در یک کارخانه به سرمایه نیاز دارد، صدها میلیون دلار سرمایه و منابع کشور از بین می رود و هدر می رود.

سالروز ارتحال شهادت گونه ی برادر عزیز آقای ابوترابی رهبر آزادگان و پدر بزرگوار ایشان را در پیش داریم و یاد ایشان را گرامی می داریم. ما با ایشان از پیش از اسارت، مانوس بودیم. ایشان در زهد، ساده زیستی و خدمتگزاری مایه افتخار بود. یاد همه شهدا را گرامی می داریم. برای آزادگان و جانبازان و قطع نخاعی ها و شیمیایی ها آرزوی سلامت داریم.

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ

 


[1]. بقره، 45

[2]. نهج‌البلاغه، نامه‌ 45

[3]. بقره، 177

[4]. نهج البلاغه، حکمت ۷۹

[5]. فتح، 29


دسته بندی

مسئول سایت


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    مطالب ویژه




    آخرین اخبار شهرستان ها